Sjetski dan pozorišta

Dario_Fo_portraitDanas je svjetski dan pozorišta. Na inicijativu Međunarodnog pozorišnog instituta (ITI) od 1961. godine se 27. mart širom svijeta obilježava kao Svjetski dan pozorišta. Prvi put u Helsinkiju, a zatim u Beču na devetom ITI kongresu, u junu 1961. godine, tadašnji predsjednik Arvi Kivimaa iz Finske, predložio je da se proslavlja Svjetski dan pozorišta. Svake godine od tada na ovaj dan se organizuje razne pozorišne manifestacije, od kojih je najvažnija tradicionalna poruka koju, na poziv ITI, uvijek piše pozorišna ličnost svjetskog ugleda, koja se čita prije predstave u pozorištima širom svijeta. Ove godine poruku je napisao Dario Fo, nobelovac (1997), dramski pisac i reditelj iz Italije:

Jednom davno, vlast je svoju netrpeljivost prema ljudima od teatra izrazila tako što ih je istjerala iz grada.
Danas se glumci i trupe susreću s teškoćama u pronalaženju pozorišnih scena i publike, sve zbog krize. Vlastodršci, dakle, više nemaju problema s nadzorom nad onima koji se izražavaju kroz ironiju i sarkazam, budući da glumci nemaju ni prostora, a ni gledalaca kojima bi se obraćali.
Naprotiv, u vrijeme renesanse u Italiji, oni koji su bili na vlasti morali su se itekako potruditi da drže na uzdi pozorišne trupe, koji su se obraćale širokom krugu publike.
Poznato je da se veliki egzodus družina komedije dell’arte dogodio u vijeku protivreformacije, koja je naredila ukidanje svih pozorišnih prostora, naročito u Rimu, gde su bili optuženi za vrijeđanje Svetog grada. Papa Inocent XII, pod snažnim pritiskom najreakcionarnijeg dijela građanstva i najviših predstavnika sveštenstva, naredio je 1697. godine ukidanje Teatra Tordinona u Rimu, na čijoj je pozornici, prema moralistima, izvođen najveći broj opscenih predstava. U vrijeme protivreformacije, kardinal Carlo Borromeo, koji je djelovao na sjeveru Italije, posvetio se plodnoj djelatnosti iskupljenja ‘milanske djece’, sprovodeći jasnu distinkciju između umjetnosti – najveće snage duhovnog vaspitanja i pozorišta – otjelotvorenja taštine i profanosti. U pismu upućenom svojim saradnicima, koje navodim po sjećanju, objasnio je to otprilike ovako:
U nastojanju da iskorjenimo korov, mi smo se, poslavši na lomaču djela bestidnoga sadržaja, pobrinuli da ih iskorjenimo iz sjećanja ljudi i da, zajedno s njima, prognamo i one koji su ta djela širili štampajući ih. Ali, očigledno, dok smo mi spavali, đavo je još jednom pokazao svoju lukavost. Jer, koliko dublje u dušu prodire ono što oči vide od onoga što se može pročitati u takvim knjigama! Koliko teže riječ izgovorena glasom i popraćena odgovarajućim pokretom povređuje duše mladića i djevojaka nego što to čini mrtva riječ štampana u knjizi! Stoga iz naših gradova valja izbaciti pozorišne stvaraoce kao što se to čini s nepoželjnim dušama“.
Zato je jedino rješenje za krizu nadati se da će se protiv nas i protiv mladih koji žele naučiti pozorišno umijeće organizovati velika hajka: nova dijaspora glumaca koja će svakako, iz nametnutih okolnosti, izvući nezamislive prednosti za novo pozorište.

lista

Za ovaj post kao ilustraciju biram fotografiju koja je ilustracija za predstavu Norma Fostera: Lista za ljubav, nastalu u koprodukciji Teatra Mladih i Hercegnovskog pozorišta. Zašto? Riječ je o predstavi troje mladih i darovitih glumaca Dragane Dabović, Gorana Slavića i Branka Ilića koju sam ima prilike da pogledam u Podgorici na sceni Dodest, prije neki dan. Zbog nedostatka sredstava predstava nema reditelja, što se osjeti, a ujedno i govori o odnosu koji kod nas postoji prema drami, pozorištu, uopšte – kulturi. “Nezavisna scena” ako želi da opstane očigledno mora biti komercijalna, urađena sa što manje ulaganja. Srećom u ovoj predstavi odlična i velika ulaganja donose glumci. Može li tako. Vjerovatno, evo ova predstava je primjer. Da li je dobro tako. Sigurno nije na duže staze. Ali kako reče Dario Fo, da ponovim:

Zato je jedino rješenje za krizu nadati se da će se protiv nas i protiv mladih koji žele naučiti pozorišno umijeće organizovati velika hajka: nova dijaspora glumaca koja će svakako, iz nametnutih okolnosti, izvući nezamislive prednosti za novo pozorište.

Fotografija Dario Fo – wikipedija, Lista za ljubav – dnevni list “Pobjeda”

Ovaj unos je objavljen pod Događaji i označen sa , , , , , , , . Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s